Pogromcy tłuszczu

Pogromcy tłuszczu

Tkanka tłuszczowa, obok zapasów glukozy w mięśniach i wątrobie, stanowi najważniejszą rezerwę energii w naszym organizmie. Zgromadzone w jego postaci kalorie wystarczą na ok. 40 dni przeżycia bez pożywienia. Ponadto pełni ona także inne niezwykle ważne funkcje w organizmie m.in. termoizolacyjne, endogenne oraz immunomodulacyjne.

Nadmiar energii, pochodzącej głównie z cukrów, poprzez krwiobieg trafia do podskórnych pre- adipocytów, które przy udziale swoistego białka (PPARgamma), przekształcają się w dojrzałe adipocyty. Charakteryzują się one 3-krotnie mniejszą masą w stosunku do komórek mięśniowych, przy znacznie większej wydajności energetycznej. Warto też podkreślić, że adipocyty powstają do 2 roku życia, później ich ilość pozostaje niezmienna, a zmienia się jedynie ich objętość. W sytuacjach niedoborów energetycznych, które obserwujemy w czasie stosowania diet, organizm przestawia się na tryb „alarmowy”. Obniża metabolizm, spowalnia niektóre przemiany, sięga po inne zapasy, takie jak np. glikogen. Celem tych przemian jest zachowanie rezerw tłuszczowych w organizmie.

Substancje przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej.
Noradrenalina to hormon, który łącząc się ze swoim receptorem w błonie komórkowej, daje sygnał do rozbicia cząstek tłuszczu. Część tych rozbitych cząstek spalają pracujące mięśnie, pozostała część, przy udziale hormonów tarczycy, wpływa na powstawanie białek spalających kolejne cząstki tłuszczu z jednoczesnym wyzwoleniem ciepła.
Nasza codzienna dieta może zawierać wiele produktów, które obfitują w substancje działające na zasadzie noradrenaliny, hormonów tarczycy czy stymulujących rozpad kwasów tłuszczowych.

Białko – jest budulcem naszego organizmu. Niemal wcale nie gromadzi się w tkance tłuszczowej, jego magazynem są: mięśnie, kości, wątroba i plazma krwi. Pełnowartościowe białko, stymuluje powstawanie somatotropiny – hormonu wzrostu, która działa przeciwstawnie do insuliny. Skutkuje to spowolnieniem procesu przekształcania spożytej glukozy w tkankę tłuszczową. Somatotropina wykazuje ponadto działanie podobne do noradrenaliny.

Fenyloalania – to egzogenny, czyli niewytwarzany w ludzkim organizmie aminokwas, wpływa na powstawanie hormonów tarczycy oraz noradrenaliny. Źródłem fenyloalaniny są produkty białkowe, m. in. mięso, jaja, sery, ryby oraz słodzik – aspartam. Fenyloalanina nie jest jednak do końca bezpiecznym aminokwasem. Badania pokazują, że nadmiar spożywanego aspartamu może prowadzić do nadmiernego gromadzenia się fenyloalaniny w mózgu, co z kolei prowadzi do obniżenia poziomu serotoniny i powoduje stany depresyjne.

L-karnityna – związek składający się z dwóch aminokwasów, metioniny i lizyny, umożliwia przenoszenie długołańcuchowych kwasów tłuszczowych do komórek, gdzie tłuszcz ulega przemianie w energię. Bogatym źródłem L-karnityny są przede wszystkim mięsa.

Witamina C (http://vita-centrum.pl/search?search_query=xyliacer&orderby=position&orderway=desc)- według badaczy z Uniwersytetu Stanu Arizona, którzy to przeprowadzili eksperyment na grupie 20 otyłych mężczyzn i kobiet, niedobór witaminy C powoduje spowolnienie spalania nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Naukowcy tłumaczą to zjawisko faktem, iż witamina C jest niezbędna do wytwarzania cząsteczek wyżej omawianej karnityny.

Wapń – od dawna wiadomo, że nie tylko wpływa na regulację poziomu ciśnienia tętniczego, ale też wpływa korzystnie na normalizację masy ciała. Dopiero niedawno odkryto jednak, jaki jest mechanizm tego procesu. W 2007 r zespół Angelo Tremblay’a udowodnił, iż osoby z niedoborami wapnia mają włączony tryb głodu, co skutkuje większym apetytem. Niedobór wapnia zmienia także gospodarkę hormonalną, zmuszając komórki tłuszczowe do gromadzenia zapasów. Ponadto wapń tworzy kompleksy z kwasami tłuszczowymi, powodując, iż nie są one wykorzystywane przez organizm, tylko wydalane wraz z kałem.

Aminy – ich struktura chemiczna jest niezwykle podobna do struktury noradrenaliny i podobnie jak ona inicjują rozbicie cząsteczek tłuszczu na mniejsze jednostki. Dwie o najskuteczniejszym działaniu to: synefryna, występuje w owocach cytrusowych oraz piperyna, znajdziemy ja w czarnym pieprzu.

Metyloksantyny – to grupa obejmująca substancje czynne różnych pokarmów używkowych. Zaliczamy do nich: kofeinę, znajdującą się w takich produktach jak: kawa, herbata, guarana, mate, orzeszki coli; teobrominę, którą znajdziemy w nasionach kakaowca oraz teofilinę znajdującą się w wyciągach z zielonej i czerwonej herbaty.

Polifenole - to szeroka grupa składników pokarmowych o właściwościach antyoksydacyjnych. Szczególnie znane i cenione wśród polifenoli są flawonoidy – nazywane witaminą P. Ostatnie badania pokazują, że oprócz właściwości prozdrowotnych, polifenole znacznie przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Działają pobudzająco na wszystkich poziomach uruchamiania rezerw tłuszczowych. Szczególnie bogate w polifenole są cytrusy, a zwłaszcza ich biała skórka, owoce jagody, ciemne winogrona oraz herbata, szczególnie zielona i czerwona.

Fitosterole – roślinne „hormony” charakteryzujące się podobnymi właściwościami do niektórych hormonów ludzkich, do których zaliczamy dehydroepiandrosteron, czyli DHEA. Związek ten nazywany „hormonem młodości” koreluje dodatnio ze zmniejszoną ilością tkanki tłuszczowej. Jak pokazały badania DHEA podobnie do kwasyów tłuszczowych stymulujących rozpad zgromadzonej tkanki. Ponadto niektóre fitosterole wpływają na przyspieszenie tempa termogenezy. Najobfitszymi źródłami fitosteroli są rośliny strączkowe (cieciorka, fasola, soczewica, bób, groch), sezam, pestki słonecznika oraz pestki dyni.

Kapsaicyna – alkaloid, który wywołuje na języku uczucie pikantnego smaku oraz ciepła. Substancja ta stymuluje wytwarzanie ciepła w organizmie, przyspieszając spalanie rezerw energetycznych. Sszczególnie bogate są w nią ostre papryczki chilli.

CLA - czyli sprzężony kwas linolowy występuje głównie w mleku i jego przetworach. Wpływ tego nienasyconego kwasu tłuszczowego, jest dwojaki. Po pierwsze hamuje działanie lipazy lipoproteinowej, enzymu przenoszącego składniki niezbędne do odkładania się tkanki tłuszczowej, po drugie stymuluje proces termogenezy.
Pokarmy, które pozwolą Ci pokonać tłuszcz:

zielona i czerwona herbata – polifenole, metyloksantyny

przyprawy korzenne (cynamon, imbir, wanilia) – polifenole

ostre papryczki chilli – Kapsaicyna

owoce cytrusowe (zwłaszcza grejpfruty, czerwone pomarańcze) – flawonoidy, aminy, witamina C

chude przetwory mleczne i mleko – CLA, wapń, białko

ciemne owoce jagodowe – flawonoidy.

 

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl